Det är bestämt var den ska gå – men hur ska den se ut? Nu bjuder Göteborgs stad in till en arkitekttävling om den planerade linbanan över Göta älv mellan Järntorget och Wieselgrensplatsen.
Göteborg står inför det största stadsutvecklingsprojektet i modern tid – och en viktig del i bygget av den nya staden är att få infrastruktur och kommunikationer på plats. Västlänken kommer att knyta ihop centrala Göteborg med övriga Västsverige via tre nya stationer, Vasaparken, Korsvägen och Göteborg C. Till det kommer en ny bro över Göta Älv – plus en linbana mellan Järntorget till Wieselgrensplatsen.
Linbanan kommer att sträcka sig över Göta älv och bjuder resenärerna på en spektakulär utsikt över Sveriges näst största stad och landets i särklass största hamn.
Vinnare utses i höst
Sträckningen för linbanelinjen har spikats, från Järntorget via Lindholmen och Västra Ramberget till Wieselgrenplatsen, men hur stationerna, gondolerna och tornen ska se ut återstår att slå fast. Stadsbyggnadskontoret på Göteborgs stad bjuder nu tillsammans med Sveriges Arkitekter och Västtrafik in till en arkitekttävling om hur linbanan ska utformas.
Det vinnande bidraget ska utses i oktober i år och byggstarten beräknas till 2019 – och hela linbanelinjen, som är kostnadsberäknad till drygt en miljard kronor, ska stå klar lagom till Göteborgs stads 400-årsjubileum 2021.
Höjdarfärd på 11 minuter
Linbanan är tänkt att bli ett nytt landmärke i Göteborg med drygt 70 meter höga torn. Restiden från Järntorget till Wieselgrensplatsen blir drygt 11 minuter och linbanan beräknas kunna transportera omkring 2 000 resenärer i timman i vardera riktningen med avgångar var 45:e sekund – vilket ungefär motsvarar kapaciteten på en spårvägslinje.
Linbanan över Göta älv blir den första i sitt slag i Sverige med direkt koppling till kollektivtrafiksystemet och på sikt finns planer på att öppna fler liknande linjer mellan olika stadsdelar i Göteborg.
Relaterade artiklar